» خانه » دستگاه » دستگاه گندگی نجاری

دستگاه گندگی نجاری

دستگاه گندگی نجاری همانطور که از نامش مشخص است، دستگاهی است که الوار را می‌ گیرد و آن را به ضخامت دلخواه در می‌ آورد. و در همین حین سطح زبر الوار را کاملا صاف و یکدست می‌ کند. مکانیزم کار گندگی مانند عمل رندیدن است. و این کار را کاملا دقیق و بدون نقص انجام می‌.دهد. گندگی برخلاف کف رنده، سطح بالایی الوار را صاف می‌.کند. همه ماشین‌.های گندگی سه المان اصلی دارند: یک کاترهِد که اره‌ های برش را شامل می‌ شود.

غلطک‌ هایی برای هدایت قطعه کار به داخل گندگی و پس از آن خروج از گندگی و میز قرارگیری قطعه کار با قابلیت تنظیم ارتفاع. البته در بعضی گندگی‌ های پرتابل، به جای بالا رفتن میز برای تنظیم ارتفاع، اره دستگاه پایین می‌ آید.

دستگاه ماشین گندگی


دستگاه گندگی نجاری

دستگاه‌ گندگی نجاری ممکن است با توجه به تصمیم کمپانی سازنده و مدل‌ بندی ماشین‌ آلات و سیاست قیمت‌ گذاری ماشین‌ آلات و بسیاری موارد دیگر که ممکن است در فروش دستگاه‌ ها مؤثر باشد، دارای تیغه‌ های مختلفی باشند. تیغه‌ های دستگاه گندگی در ساده‌ ترین حالت ۲ نوع دارند. توپی رنده در دستگاه گندگی، ممکن است دارای ۲ یا ۴ تیغه تک باشد و یا اینکه دارای تیغه‌ های مارپیچ باشد. در شکل زیر این ۲ نوع تیغه را می‌ بینید

هر کدام از این تیغه‌ ها دارای کارکرد و کیفیت متفاوتی هستند. اما به این نکته دقت داشته باشید که کیفیت عملکرد گندگی فقط به توپی رنده و نوع تیغه‌ های دستگاه بستگی ندارد. یکی از عوامل مهم دیگر در کیفیت خروجی گندگی، سرعت چرخش توپی رنده است. بنابراین انتخاب توپی رنده با تیغه‌ های مستقیم یا تیغه‌ های مارپیچ را باید با توجه به دیگر ویژگی‌ های ماشین سنجید و برآیند کلی گندگی را در نظر داشت.

بخشی از کیفیت خروجی به مشخصات فنی خود گندگی بستگی دارد. اما بخش مهمی نیز به نحوه استفاده از این ماشین بر می‌ گردد. مثلاً یکی از عوامل تاثیرگذار اپراتور، استفاده از سرعت‌ های مختلف جلو برنده است. اینکه چه چوبی با چه میزان ناصافی را با چه سرعتی و چندبار رنده کنیم، تا حدود زیادی به دانش و مهم‌ تر از آن به تجربه اپراتور دستگاه بر می‌ گردد.

همچنین یکی دیگر از عوامل مهم انتخاب یک گندگی، نوع و میزان کاریست که شما با دستگاه دارید. استفاده از تیغه‌ های مختلف همیشه یک بحث داغ در تالارهای گفتمان حوزه صنایع چوب است. به طوری که نجاران همواره پیرامون اینکه چه نوع تیغه در گندگی را با چه سرعت توپی و چه توانی استفاده می‌ کنند، در حال تبادل نظر و اشتراک تجربه‌ های خود هستند.

دستگاه گندگی

مکانیزم کار دستگاه گندگی نجاری

ماشین‌های دستگاه گندگی نجاری با توجه به برند و میزان دانش تکنولوژی در دهه‌های مختلف، دارای انواع مختلف و ویژگی‌ها و قابلیت‌های متفاوتی هستند. از لحاظ کارکرد به دو مدل دستی و اتوماتیک تقسیم بندی می‌شوند. برخی تک فاز و برخی سه فاز هستند و قدرت موتور آنها متفاوت است. جنس این دستگاه‌ها معمولا ترکیبی از آهن و چدن است. عرض صفحه گنده‌گیر و ارتفاع کاری و تعداد اره‌ها در دستگاه‌های مختلف متفاوت است.

ماشین‌های گندگی بسته به برند و مدل، قابلیت‌های مختلفی دارند. اما عموم آنها شامل مواردی مثل قابلیت تنظیم ارتفاع، قابلیت تنظیم سرعت پیشروی قطعه کار، غلطک‌های جلوبرنده قطعه کار، نشانگر دیجیتال، قابلیت کنترل حرکت قطعه کار و موارد دیگر می‌شوند.

نقص های متداول دستگاه گندگی نجاری

همان طور که در قسمت بالا متوجه شدیم ماشین گندگی مزایای زیادی برای پیشرفت کار نجاران دارد. این دستگاه نیازمند مراقبت و سرویس دهی اصولی می باشد که در غیر این صورت خروجی بی کیفیتی ارائه می دهد. شما باید به عنوان اپراتور دستگاه عیوب و نقص های متداول ماشین گندگی را بشناسید و در برطرف کردن آن ها کوشا باشید؛ با ما همراه باشید تا به عیوب و نقص های متداول ماشین گندگی اشاره نماییم:

حرکت نامنظم قطعه در دستگاه گندگی نجاری: دلیل این حرکت نامنظم می تواند تنظیم نبودن غلتطک های انتقال چوب باشد. برای حل این مشکل سعی کنید در فواصل منظم و کوتاه تنظیم صحیح غلتک ها را چک کنید.

انتقال سخت قطعات چوبی: غلتک انتقال چوب به دلیل رنده کردن چوب صمغ دار دچار چسبندگی شده است و باید تمیز گردد؛ یا اینکه شیارهای غلتک آج دار از خرده ریزهای چوب پر شده است و باید تخلیه گردد.

  • زاویه دار رنده شدن چوب: نامیزان بودن تیغه ها و عدم تنظیم صفحات ماشین از دلایل زاویه دار رنده شدن چوب می باشد.
  • ناصاف بودن سطح قطعه کار: کند شدن و لب پر شدن تیغه ها از دلایل ناصاف بودن سطح قطعه کار می باشد.
  • صدای زیاد و ناهنجار ماشین: کند بودن و عدم تنظیم تیغه ها، باردهی نامتعادل ماشین و گریس کاری دیر به دیر ماشین گندگی از دلایل صدای ناهنجار آن می باشد.

روش های سرویس و نگهداری صحیح دستگاه گندگی نجاری

در ادامه این مقاله قصد داریم نکاتی را در رابطه سرویس کاری و روش نگهداری درست ماشین گندگی اشاره نماییم:

  • همیشه دقت نمایید که در زمانی که از دستگاه گندگی نجاری استفاده نمی کنید برق آن کاملا قطع باشد.
  • پس از پایان کار تمام براده ها و تراشه های چوب را جمع آوری نمایید تا از آتش سوزی احتمالی جلوگیری کنید.
  • همیشه با کمک کمپرسور هوا و شلنگ تمام قسمت های ماشین را تمیز نمایید.
  • گریس کاری پمپ، غلتک های آج دار و ساده، یاتاقان های توپی رنده و بلبرینگ های غلتک های کف صفحه متحرک دستگاه گندگی نجاری فراموش نگردد.
  • گرد و غبار و زنجیر و تسمه ها با کمک فشار هوا گرفته شوند.
  • ترکیب خاک اره و گریس را به طور کامل تمیز نمایید.
  • شست و شوی میله مارپیچ حرکت دهنده صفحه به سمت بالا و پایین به وسیله گازوئیل صورت گیرد.
  • تنظیم مقدار کشش زنجیر و تسمه، میزان تندی تیغه ها و تنظیم صفحات را در فواصل منظم کنترل کنید.
  • همیشه از فعال بودن سه فاز دستگاه گندگی نجاری اطمینان حاصل نمایید زیرا در صورتی که یک فاز مشکل داشته باشد احتمال سوختگی الکترو موتور زیاد است.
  • چوب ها را به صورت طولی و در جهت الیاف وارد دستگاه نمایید.


دقت نمایید که قطعات چوبی از شن، ماسه، صمغ و سایر موارد اضافی زدوده شوند سپس وارد دستگاه گردند.
همیشه دقت نمایید که جهت حرکت تیغه و غلتک مخالف یکدیگر باشد، به این صورت که غلتک چوب ها را به درون دستگاه گندگی نجاری هدایت می کنند و توپی قطعه رنده شده را به بیرون منتقل می کند.

دستگاه ماشین گندگی نجاری

بهترین خرید ممکن را با ما تجربه کنید. فروشگاه صنعت گستر ایرانیان فروشنده حضوری و آنلاین با قیمت مناسب دستگاه گندگی نجاری بصورت مستقیم برای مشتریان گرامی عرضه می نمایید. همچنین می توانید برای آشنایی با محصولات دیگر ما از جمله دستگاه پرس جوش آشنا شوید. برای اطلاعات بیشتر می توانید بر روی وبسایت دستگاه پرس جوش کلیک کنید.