» خانه » دستگاه » دستگاه سه کاره نجاری

دستگاه سه کاره نجاری

دستگاه سه کاره نجاری مجموعه ای از قابلیت های کف رند، کم کن و گندگی را داراست. و به لحاظ دارا بودن ابعاد کم حجم، بسیار ایده آل جهت کارگاه های کوچک می باشد. این ماشین دارای گونیای فرز کاملا دقیق و حرفه ای می باشد که بر روی ریل زاویه پذیری قابل قبولی دارد. در تمامی قسمت های دستگاه خروجی های متعددی برای اتصال مکنده در نظر گرفته شده است. همچنین بدون هیچ محدودیتی امکـان نصـب توپی تیغ های مختلف بر روی دستگاه میسر است.


مشخصات سه کاره نجاری

دستگاه سه کاره نجاری قابلیت انجام سه کار از اصلی ترین عملیات های نجاری را به خوبی دارد. این ماشین دارای بدنه ای بسیار محکم و مقاوم بوده و گونیای زاویه خور نیز دارد. این دستگاه دارای دو مدل کم کنی می باشد؛ کم کنی بلبرینگی و کم کنی کشویی. دستگاه های سه کاره ماشین سازی بدون تیغ اره و مته کم کنی(کام کنی) به فروش می رسند. ولی توپی رنده این دستگاه که چهار تیغ است به صورت کامل بر روی دستگاه نصب شده است.

دستگاه سه کاره نجاری


اجزای تشکیل دهنده دستگاه سه کاره نجاری عبارتند از :

که معمولا” از چدن سطح صیقل ساخته می شود . روی آن موازی با تیغه ی اره، شیار گرات در آورده شده و یک دستگاه گونیای متحرک با زبانه ی فلزی گرات در مواقع لزوم داخل آن براحتی حرکت می نماید و برای برش عرضی چوب یا با استفاده از وسیله ی کمکی برای کناره بری از آن استفاده می کنند . در وسط صفحه شکافی به عرض دو برابر ضخامت تیغه ای اره وجود دارد که معمولا” در سطح صفحه جهت کاهش سطح تماس چوب به صورت شیارهای کم عمق به موازات تیغه ایجاد می شود .

گونیای اصلی ماشین

که از یک قطعه ی فلزی ریختگی با سطح کاملا” صیقل یافته ساخته شده و موازی با تیغه ی اره با استفاده از زبانه و قطعات فلزی کنار صفحه که روی آن یک خط کش فلزی مدرج قرار گرفته قابل حرکت و نزدیک و دور شدن از تیغه بوده ، نسبت به سطح صفحه همواره 90 درجه و نسبت به لبه ی خط کش دار جلوی صفحه نیز 90 درجه می باشد .

تیغه ی اره

به صورت دوار با قطر خارجی تا 60 سانتی متر برای این نوع ماشین و قطر سوراخ وسط اره(DORN) تا 3 سانتیمتر می باشد . این تیغه روی میله ی شفت ماشین قرار داده می شود و برای جلوگیری از لرزش تیغه در هنگام برش به علت قطر زیاد تیغه و ضخامت کم آن ، تیغه را از دو طرف به وسیله دو کفشک یا پولک بزرگی که قطر آن معمولا” تا قطر تیغه ی اره می باشد می پوشانند. در بعضی از تیغه ها که قطر سوراخ تیغه بزرگتر از قطر شفت ماشین باشد، از واشر ضخیم مخروطی شکل برای ثابت کردن تیغه روی شفت استفاده می کنند . سر شفت معمولا” به صورت پیچ می باشد تا پیچ خلاف جهت گردش تیغه ی اره محکم گردد و خطر باز شدن آن هنگام عمل از بین برود. فرم و جنس و سایر مشخصات تیغه های اره ی مجموعه ای بعدا” توضیح داده می شود .

الکتروموتور

ماشین های اره ی مجموعه ای معمولا” از الکتروموتور با قدرت 5 اسب استفاده می کنند که با برق 3 فاز کار نموده ، دورانی معادل 2000 تا 7000 دور در دقیقه دارند . این الکتروموتور بیشتر دور خود را به صورت غیر مستقیم به تیغه ی اره با چرخ تسمه ذوزنقه ای متصل می کند و این کار به ندرت بدون واسطه انجام می شود .

میز متحرک ماشین اره

برای بریدن چوب از راه عرض در ماشین های اره ی گرد از کشوی مخصوصی که قطعه کار را با اتکا به جلوی تیغ هدایت می کنند ، استفاده می شود . در کنار صفحه ی اصلی بعضی از ماشین های اره ی گرد صفحه ی دیگری که از زیر به یک بازوی فولادی محکم شده است، وجود دارد . برای قطع کردن چوب ها از این صفحه متحرک که مانند کشو به جلو و عقب روی ریل کشیده می شود ، استفاده می گردد. چوب های بزرگ و صفحات سنگین را روی این میز گذاره و میز سنگینی صفحات را به راحتی تحمل و عمل برش را آسان می نماید .

حفاظ تیغه و گوه ی پشت آن

چوب ها بلافاصله بعد از قطع به نسبت رطوبت موجود در آن ها هم کشیدگی پیدا می کند و باعث به هم نزدیک شدن دو سر بریده شده ی چوب می گردد . این عمل در ماشین های اره ی مجموعه ای باعث تنگ افتادن تیغه ی اره در شیار برش داده شده در پشت تیغه ی اره می شود و اغلب خطرات ناشی از پس زدن چوب را به همراه دارد،به طوری که تیغه چوب را به علت تنگ افتادن بلند کرده و به طرف برشکار پرت می نماید. برای جلوگیری از این مسئله در پشت اره به فاصله1 سانتیمتر تیغه ی فنری گوه شکل از جنس فلز سخت نصب می نمایند که ضخامت آن معمولا” به اندازه ی ضخامت تیغه ی اره قبل از چپ و راست شدن می باشد و برای این که این گوه بتواند برای هر قطر تیغه ی اره مورد مصرف در ماشین مناسب باشد ، در مقر خود به صورت کشویی قابل حرکت کردن به طرف بالا و پایین و جلو عقب می باشد

میزان برش

دراره های مجموعه ای تا قطر 45 سانتیمتر برای جلوگیری از بالا زدن قطعه کار و همچنین پرتاب شدن خاک اره به چشم برشکار، باید یک کلاهک محافظ به گوه وصل نمود که جنس آن چوبی یا پلاستیکی می باشد و به وسیله ی پیچی به سر گوه محکم و قابل حرکت می گردد. این کلاهک در وسط قسمت تحتانی خود دارای کنشکاف یا شیاری می باشد که عرض آن حدود دو برابر ضخامت تیغه و عمق آن تا 5/1 سانتیمتر است و در موقع قرار گرفتن روی تیغه ماشین این شیار قسمتی از دندانه را تا ارتفاع دندانه می پوشاند

دستگاه سه کاره نجاری1


مرتب و تمیز نگه داشتن محیط کارگاه و ابزارآلات نجاری

هنگام استفاده از این دستگاه باید رو و اطراف میز از تکه و براده چوب عاری باشد زیرا ممکن است به کار نجار آسیب وارد کند یا موارد ایمنی را نقض کند؛ به عنوان مثال ممکن است یک تکه چوب هنگام برخورد با تیغ در حال حرکت به سمت نجار پرتاب شده و به او آسیب برساند.


وسایل ایمنی دستگاه سه کاره نجاری را جدا نکنید

قبل از شروع کار با اره رو میزی مطمئن شوید که تمام قسمت‌های ایمنی اره به خوبی تنظیم شده و درست کار می‌کنند. محافظ تیغ، شکاف تیغ و زبانه فلزی آنتی کیک بک (anti kickback) که مانع برگشت قطعه چوب به عقب می شود برای محافظت و ایمنی نجار طراحی شده اند و باید قبل از روشن کردن اره به خوبی بررسی شده و از کارکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

قیمت و کیفیت دستگاه سه کاره نجاری

قیمت و کیفیت دستگاه‌ های سه کاره نجاری با توجه به مشخصات هر کدام از قابلیت‌ های دستگاه به صورت جداگانه بررسی می‌ شود. برای مثال در یک دستگاه چند کاره که دارای قابلیت دورکن است، سرعت چرخش اره، قطر اره‌ ی اصلی، ابعاد میز اصلی، ماکزیم ارتفاع برش اصلی، قدرت موتور خط زن، گونیای پشت اره، قدرت موتور دورکن و طول ریل برش از اهمیت زیادی برای تعیین قیمت دستگاه برخوردار است در نتیجه بهتر است به هنگام خرید با توجه به نیاز خود مشخصات هر یک از دستگاه‌ های موجود را در ماشین چند کاره‌ ای که قصد خرید آن را دارید بررسی کنید.

معایب دستگاه سه کاره نجاری

به هنگام خرید این‌ گونه ماشین آلات باید به این نکته دقت شود که استفاده از تمام قابلیت‌ های یک دستگاه سه کاره نجاری به صورت هم‌ زمان وجود ندارد. در صورتی که اگر هر کدام از دستگاه‌ ها به صورت جدا در کارگاهی موجود باشد (در صورت وجود فضای کافی)، هر کاربر می‌ تواند در یک زمان از هر دستگاهی که می‌ خواهد استفاده کند که این موضوع زمان را به حداقل می‌ رساند.

فروشگاه صنعت گستر ایرانیان فروشنده حضوری و آنلاین با قیمت مناسب دستگاه سه کاره نجاری به صورت مستقیم برای مشتریان گرامی عرضه می نمایید. بهترین خرید ممکن را با ما تجربه کنید. همچنین می توانید با محصولات دیگر ما آشنا شوید از جمله دستگاه فرز نجاری که برای فرم دهی و شیار زنی روی سطوح چوبی یا در لبه سطوح چوبی استفاده می شود. برای اطلاعات بیشتر و خرید محصول می توانید بر روی وبسایت دستگاه فرز نجاری کلیک کنید.

نظرات
  1. محمد هاشم حمیدیان گفت:

    فروش دستگاه های نجاری دست دو دررضوانشهر گیلان