» خانه » دستگاه » دستگاه فرز نجاری

دستگاه فرز نجاری

دستگاه فرز نجاری وسیله‌ ای است که برای فرم دهی و شیار زنی روی سطوح چوبی یا در لبه سطوح چوبی استفاده می شود. برای این منظور از تیغه های گوناگونی که برای این دستگاه ساخته شده استفاده می شود. این دستگاه به صورت دستی و میزی مورد استفاده قرار می گیرد. فرز نجاری دارای سرعت گردش بسیار بالایی است و گردش محور آن در اکثر برندها تا 30 هزار دور در دقیقه می رسد.

این دستگاه یکی از پرکاربردترین دستگاه های مورد استفاده در صنعت چوب است. در صنایع چوب برای فرم دهی صفحه انواع میز ها و همچنین فرم دادن لبه صندلی ها از دستگاه فرز نجاری استفاده می شود. همچنین برای فرم دهی انواع قرنیز ها و تاج های چوبی به دستگاه فرز نیاز است.

دستگاه فرز نجاری

یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه که امروزه خیلی مورد استقبال قرار گرفته است، کف تراشی سطوح اسلب های چوبی با دستگاه فرز نجاری است. علاوه بر این، از این دستگاه برای انواع حکاکی و شیار زنی بر روی سطوح چوبی نیز استفاده می شود. گاهی اوقات به صورت دست آزاد و گاهی با استفاده از شابلون های مختلف می توان شیارها و فرم هایی را به صورت منحنی یا به صورت خطی ایجاد نمود.

دستگاه فرز نجاری

کاربر مهم دستگاه فرز نجاری چیست؟

کارکرد دستگاه فرز نجاری، فقط ایجاد طرح و شیار بر روی چوب نیست و با استفاده از آن می توانید حتی سنباده کاری را هم انجام دهید. زبانه زدن و دو راهه کردن هم بخش دیگری از کارکرد فرز نجاری است. که با نصب تیغه های مخصوص به آن، امکان اجرای آن را خواهید داشت. همچنین اگر علاقه به تولید پنجره چوبی داشته باشید، ست تیغه های مخصوصی برای انجام این کار در بازار وجود دارند که قابل سفارش و تهیه هستند. گستره استفاده از تیغه فرز به حدی زیاد است که صد ها تیغه برای این دستگاه ساخته شده است. و حتی شما امکان سفارش تیغه های جدید، بر اساس طرح را هم خواهید داشت.

نکات ایمنی هنگام استفاده از فرز نجاری

دستگاه فرز میزی یکی از خطرناک ترین دستگاه های موجود در صنعت چوب است که نجار های زیادی در اثر بی دقتی و اشتباه، انگشتان خود را از دست داده اند یا اینکه دستانشان خسارت های جدی دیده است. پس در هنگام استفاده از فرز نجاری باید نهایت دقت را به خرج دهید و ترجیحاً از شابلون های کمکی برای فرز کاری استفاده کنید.

البته در این سال ها ابزار های کمکی بسیاری برای کار با فرز تولید شده اند که همراه با دستگاه فرز نجاری یا جداگانه به فروش می رسند. در زمان خرید فرز نجاری باید به مباحث ایمنی و دقتی که شرکت تولیدی برای حفظ ایمنی شما در نظر گرفته است، توجه داشته باشید.

یکی از تجهیزات جانبی که برای استفاده از فرز نجاری به فروش می رسد، فیدر (جلوبرنده) است. فیدر با تنظیمات شما قطعه کار را به جلو حرکت می دهدو نیاز به دخالت دست در فرایند ابزار زنی نیست. البته فیدر محدود به فرز میزی نیست و بر روی دستگاه هایی مانند اره فلکه ای هم قابل نصب است. در هنگام خرید فرز نجاری برای حفظ امنیت خود و همکارانتان، حتماً فیدر هم تهیه کنید.

دستگاه فرز نجاری2

تیغه فرز دستگاه فرز نجاری:

با توجه به گسترده بودن موارد استفاده از این دستگاه در زمان خرید دستگاه فرز نجاری، باید تیغه های مورد نیازتان را هم انتخاب کنید. تیغه فرز دستی با تیغه فرز میزی متفاوت است و هر کدام کارکرد مخصوص به خود را دارند. تیغه های فرز دستی بیشتر به صورت یکپارچه هستند و یک بلبرینگ امکان هدایت تیغه در راستای چوب را به شما خواهد داد. هرچند که شابلون های مخصوصی همراه همه دستگاه های اور فرز هست و امکان استفاده از تیغه بدون بلبرینگ را هم خواهید داشت.

تیغه دستگاه فرز نجاری میزی متفاوت از تیغه فرز هست و عموماً یکپارچه نیست. معمولاً بر روی توپی فرز شیار های وجود دارد که با دو یا چند پیچ (آلن خور) امکان نصب انواع تیغه را بر روی آن خواهید داشت. با توجه به اینکه معمولاً تیغه های فرز میزی چند تکه هستند، باید توجه ویژه ای به بسته بودن پیچ های تیغه داشته باشید. البته در سال های اخیر توپی ها فرز یکپارچه هم تولید شده است که امنیت بسیار بالاتری دارند.

نحوه استفاده از دستگاه فرز نجاری:

در صورتی که بخواهیم قطعات بزرگ مانند ستون های یک آلاچیق را فرز بزنیم، باید آن را در دست گرفته و بر روی قطعات عمل فرز زدن را اجرا کرد. در حالی که اگر این قطعات مانند پایه های صندلی کوچک باشند، باید برای فرز زدن به آن ها دستگاه فرز را به صورت میزی ثابت کنیم و قطعات را روی فرز حرکت دهیم. باید به این نکته دقت کرد که اگر طول و سطح مقطع قطعات کوچک باشند نمی‌ توان فرز را روی آن ها قرار داده و حرکت داد.

علت این موضوع این است که در این حالت هم در انجام کار خطا ایجاد می شود و هم سرعت کار بسیار پایین می آید. بنابراین ابتدا نحوه اجرا مشخص می شود سپس تیغه مورد استفاده بررسی می شود.

برای فرز زدن ابتدا باید ارتفاع تیغه تنظیم شود. بنابراین اهرم صفحه دستگاه را شل کرده و توسط پیچ تنظیم، صفحه دستگاه را نسبت به تیغه تنظیم می‌کنیم. سپس اهرم ثابت کننده صفحه را سفت می کنیم.

برای فرز زدن قطعات بزرگ در صورتی که تیغه دارای بلبرینگ باشد، می ‌توان به راحتی قطعه را به بلبرینگ تکیه داده و عمل فرز زدن را اجرا نمود. در صورتی که تیغه فاقد بلبرینگ باشد، باید از گونیا یا بلبرینگ دستگاه استفاده شود. در صورتی که قطعات کوچک باشند باید از دستگاه فرز به صورت میزی استفاده شود. برای این منظور اگر تیغه دارای بلبرینگ باشد می توان قطعه را به راحتی به تیغه تکیه داده و عمل فرز را انجام داد. در غیر این صورت باید از یک گونیای چوبی کمک بگیریم.

برای ساختن گونیا می توان از یک چوب چهار تراش استفاده نمود که در وسط آن یک شیار به اندازه کمی بزرگ تر از ابعاد تیغه مورد نظر ایجاد شده باشد. بنابراین می توان با تنظیم گونیا روی تیغه، گونیا را توسط گیره به صفحه میز ثابت کنیم و قطعات را به گونیا تکیه داده و عمل فرز زدن را انجام دهیم.

نحوه نگهداری و سرویس دستگاه فرز نجاری:

این دستگاه نیاز به روغن کاری و سرویس ندارد. بعد از هر بار کار کردن با دستگاه باید داخل موتور دستگاه به خوبی باد گرفته شود تا گرد و خاک وارد شده به موتور از داخل بدنه خارج شود. زغال دستگاه اور فرز را به صورت دوره‌ای بررسی کنید و در صورت نیاز آن را تعویض کنید. هم چنین در صورت نیاز، ریل صفحه دستگاه که برای تنظیم تعیین سطح استفاده می شود را روغن کاری کنید.

دستگاه فرز نجاری1

فروشگاه صنعت گستر ایرانیان فروشنده حضوری و آنلاین با قیمت مناسب دستگاه فرز نجاری به صورت مستقیم برای مشتریان گرامی عرضه می نمایید. بهترین خرید ممکن را با صنعت گستر ایرانیان تجربه کنید. همچنین می توانید با محصولات دیگر ما آشنا باشید. از جمله دستگاه گندگی نجاری می توانید برای خرید و آشنایی آن می توانید بر روی وبسایت کلیک کنید. برای اطلاعات بیشتر می توانید با مشاورین ما تماس حاصل فرمایید.